Javascript är disabled Dokumentsida - Bibliotek - MSB RIB
Flödet av farligt gods på järnväg : en översiktig kartering i GIS-miljö
Författare
Westberg Klas
Utgivare
Räddningsverket (SRV)
Utgivningsår
1997
Sammanfattning Räddningsverket bevakar enligt sin instruktion riskutvecklingen i det svenska samhället. Verket bedriver därför ett antal forsknings- och utvecklingsprojekt som syftar till att ta fram metoder och underlag för att stödja riskhantering på lokal, regional och nationell nivå. Inventeringsfasen, dvs det systematiska insamlandet av fakta om riskkällor, skyddsobjekt etc, utgör en viktig och ofta arbetskrävande del i allt riskhanteringsarbete. När arbetet avser transport av farligt gods är tillgång till flödesdata, dvs typ av ämne och volym, själva förutsättningen för en faktabaserad analys. Räddningsverket har sett som sin uppgift att, i samverkan med andra intressenter, tillhandahålla information om de storskaliga, nationella flödena av farligt gods i Sverige. Verket gav 1995 ut "Kartläggning av vägtransporter av farligt gods i Sverige under första kvartalet 1994" (B20-183I95). Uppgifterna baserades på en enkätundersökning och redovisades grafiskt på en kartserie över huvudvägnätet. Insamlingsmetodiken gav upphov till ett stort mörkertal, bl a ingick inte petroleumtransporter eller transittrafik, men utgjorde en första ansats till en nationellt redovisad flödesstatistik. För järnvägstransporter har information om godsflöden hittills varit tillgänglig via beställningar från Statens Järnvägar. Denna information har hittills inte varit sammanställd och presenterad på ett övergripande sätt. Föreliggande rapport har utarbetats i syfte att ge en sådan nationell överblick. Det bör i sammanhanget påpekas att tillförlitligheten i de uppgifter som redovisas är mycket god och av helt annan kvalitet än vad som var fallet i ovannämnda rapport avseende vägtransport. I princip skulle data ned till enskilda ämnen och järnvägsvagnar kunna redovisas. En sådan detaljeringsgrad har dock bedömts onödig och i strid med bl a Statens Järnvägars affärsintressen. Därför har redovisningen begränsats till att ske per farligt gods-klass.